MENU
 

Praca po pandemii koronawirusa.
Nowe biuro na nowe czasy.

Każdy kryzys rodzi nowy początek i każe zakwestionować status quo. Obostrzenia wprowadzone na czas epidemii znacząco wpłyną na organizację przestrzeni pracy. Jednak zmiany mogą również oznaczać przejście do nowej kultury zarządzania. Przyjrzyjmy się czego nauczyła nas praca zdalna i w jaki sposób praca w zespole wpływa na zysk organizacji. Wyciągnijmy wnioski i stwórzmy nowe biuro na nowe czasy.


Sytuacja związana z pandemią wymusiła wiele zmian w obszarze systemu pracy. Dla szeregu firm oznaczało to oddelegowanie pracowników do domów, by tam mogli zdalnie świadczyć pracę. Taka zmiana sposobu funkcjonowania dla niektórych przedsiębiorstw stała się wyzwaniem, ponieważ wymagała wdrożenia narzędzi i procedur, które sprzyjają zdalnemu trybowi pracy. Wynikłe z tego problemy organizacyjne nie są jedynymi, z którymi musieli zmierzyć się pracodawcy. To także test z zaufania dla zespołu, ponieważ wielu z liderów mogło obawiać się braku kontroli nad pracownikiem, pracującym w domu. Do tego dochodzą trudności w komunikacji, bo mimo możliwości jakie daje nam technologia praca zdalna nie jest w stanie zastąpić interakcji, które zachodzą między ludźmi w biurze. Dlatego dla menedżerów zmiana sposobu zarządzania i ewaluacji może skłaniać do głębszego zastanowienia się nad procesami dotychczas zachodzącymi w swojej organizacji.

 

nowe meble biurowe


Czego nauczyła nas praca zdalna?


Wielu pracodawców przed epidemią obawiało się pracy zdalnej, twierdząc, że obecność na stanowisku pracy równa się rzetelnym wykonywaniem obowiązków. Jednak teraz wymuszony pandemią system pracy zdalnej pokazuje jak czas i miejsce świadczenia pracy tracą swoje znaczenie na rzecz efektywności. Praca mierzona jest realizacją zaplanowanych działań i osiąganiem zamierzonych wyników, a nie czasem spędzonym przy biurku. Taka perspektywa oceny wykonywania obowiązków zmienia myślenie o miejscu pracy jako statycznym stanowisku, przy którym wykonujemy pracę w ściśle wyznaczonych godzinach. Priorytetem dla menedżera staje się budowanie zaangażowania w realizację projektu, a nie sprawowanie ścisłej kontroli nad zespołem. Dla pracowników niesie to również korzyści, ponieważ nastawienie na wynik daje możliwość podejmowania decyzji, kiedy i gdzie chcą pracować. Elastyczny i mobilny sposób pracy to główne zalety pracy zdalnej.

Jednak są też minusy. W dłuższej perspektywie praca na odległość pozbawia nas kontaktów międzyludzkich, które w znaczący sposób wpływają na jakość naszej pracy i poziom zadowolenia z życia. Ich brak może działać demotywująco oraz wpływać na spadek nastroju. Zaś budowanie relacji ze współpracownikami, uczenie się od innych oraz wzajemne motywowanie stanowią ważny aspekt nie tylko dla naszej psychiki, ale także istotnie wpływają na rozwój i funkcjonowanie organizacji. Zatem lekcja płynąca z doświadczenia pracy zdalnej uczy, że w biurze liczą się ludzie i interakcje. Biuro to przede wszystkim miejsce spotkań, konsultacji i wymiany myśli, a pracować możemy nie tylko przy biurku w ramach sztywnego grafiku godzin.

budki biurowe

Gdy sytuacja się ustabilizuje, z pewnością wielu z nas chętnie wróci do biura, w którym w końcu obecny będzie cały zespół. Wtenczas mocniej docenimy wartość jaką dają nam relacje budowane w pracy. Poranna kawa z kolegami i koleżankami, możliwość omówienia projektu w większym gronie, wspólna praca, to istotne elementy biurowej codzienności. Wielu menadżerów inaczej spojrzy na rozmowy wśród zespołu, które odbywają się poza stanowiskiem pracy, ponieważ jak się okazuje nawet podczas przerwy ludzie rozmawiają na tematy biznesowe. Przebywając w małych grupach wymieniamy się pomysłami, które rozwiązują problemy związane z bieżącym projektem. Często też w trakcie takich interakcji rodzą się innowacyjne idee, mogące mieć wpływ na rozwój organizacji.


boksy akustyczne w biurze

Nowy początek, nowe standardy.

Dla pracodawcy doświadczenie płynące ze zdalnego zarządzania zespołem i świadomość wpływu relacji międzyludzkich na procesy biznesowe powinny skłonić do analizy dotychczasowej organizacji pracy w biurze. Dlatego powrót do pełnego funkcjonowania biura warto zacząć od przemyślenia nowych standardów w obrębie interakcji i funkcjonowania zespołów. Warto zadać sobie pytania: Czy obecne biuro wspiera komunikację pomiędzy poszczególnymi działami? Czy zespoły mają przestrzeń do konsultacji? Czy komunikacja jest efektywna? Czy biuro jest komfortowe? Czy łatwo je adaptować do zmieniających się okoliczności? Czy też istnieją bariery, których wcześniej nie zauważaliśmy? Nastawienie na kulturę pracy, w której to ludzie stanowią największą wartość firmy, a przestrzeń biurowa wspiera ich aktywności znacząco wpływa na efektywność procesów biznesowych. Dlatego warto przemyśleć odpowiednią organizację przestrzeni i elementy wyposażenia, które wpłyną stymulująco na pracowników.

Obecnie większość biur nie jest zaprojektowana z myślą o potrzebach zespołów oraz nie odpowiada na potrzeby poszczególnych pracowników. Małe, zamknięte przestrzenie wyposażone jedynie w biurka i krzesła wspierają bierne uczestnictwo, a nie aktywną współpracę. Statyczne meble biurowe, zachęcają do siedzenia i słuchania, a zniechęcają ludzi do fizycznego i emocjonalnego zaangażowania w rozwiązywanie problemów. Nie adaptują się również do zmieniających się działań, jakie ludzie realizują w trakcie dnia. Zaś brak miejsc do spotkań i konsultacji w małych grupach utrudnia przepływ informacji i kreatywną wymianę myśli.

mobilne meble biurowe


Biuro dla zespołu. Stwórz dynamiczną przestrzeń.


Optymalne środowiska pracy tworzą wszechstronne doświadczenie dla użytkowników biur. Podstawą ich organizacji jest podział biura na strefy, które zapewniają warunki do koncentracji, komunikacji, regeneracji i administracji. Biuro strefowe tworzą zarówno osobne pokoje przeznaczone do pracy w skupieniu, ale także otwarte przestrzenie przeznaczone do pracy zespołowej. Oprócz standardowych stanowisk pracowniczych przestrzenie pracy wspierane są przez formalne i nieformalne miejsca spotkań, w tym różnej wielkości sale konferencyjne, ale także siedziska akustyczne czy systemy modułowe siedzisk przeznaczone do spontanicznych spotkań pracowników czy mniej formalnych rozmów biznesowych. Istotnego znaczenia nabierają miejsca relaksu jak strefa chillout, kuchnia czy strefa lounge. Przestrzeń biura staje się ekosystemem, w którym zaspokajane są potrzeby każdej jednostki na wielu poziomach. W tym celu służą odpowiednio dobrane meble biurowe, systemy akustyczne, podłogi, sufity, technologie oraz przemyślany projekt wnętrza dostosowany do różnych stylów pracy. W biurze strefowym przejście z pracy indywidualnej do pracy zespołowej przebiega szybko i naturalnie, a dzięki zastosowaniu mobilnych ścianek akustycznych, mebli miękkich typu soft seating czy boksów akustycznych podział przestrzeni staje się łatwo konfigurowalny. Tak zorganizowane biuro wspiera działania zespołu, buduje zaangażowanie, zachęca do interakcji, wymiany różnych sposobów myślenia i testowania nietypowych rozwiązań. Dynamiczna przestrzeń, która daje się łatwo przeorganizować pozwala szybko reagować na aktualne potrzeby organizacji.

ścianki akustyczne w biurze

Taką potrzebą w tej chwili jest zachowanie bezpiecznej odległości między pracownikami. W przestrzeniach typu open space pomocne będą przepierzenia, czyli rodzaj ścianek rozdzielających sąsiadujące ze sobą biurka. Sprawdzą się również mobilne ścianki akustyczne, wysokie panele biurkowe czy boksy i budki telefoniczne. Tego rodzaju produkty stanowią idealne rozwiązanie nie tylko na najbliższy czas, ale dzięki swoim właściwościom akustycznym oraz szerokim możliwościom zastosowania na stałe wpiszą się w krajobraz biura, czyniąc go bardziej funkcjonalnym.

przepierzenia w biurze


Wróćmy do przyjaznego biura. Do nowej, lepszej pracy.


Kryzys wywołany przez pandemię zdaje się zmieniać rynek pracownika w rynek pracodawcy. Dla części przedsiębiorców powrót do normalnego funkcjonowania firmy będzie się wiązał głównie z nastawieniem na nadrabianie strat finansowych, a mniej z podejmowaniem nowych inwestycji. Zorientowanie na zysk prawdopodobnie w niektórych przypadkach weźmie górę nad myśleniem o potrzebach zespołu. Jednak powrót do biura nie musi oznaczać powrotu do „starego porządku”. Praca zdalna pokazała nowe perspektywy współpracy i oceny pracowników. Brak kontaktów społecznych uświadomił jak mocno interakcje między ludźmi w biurze wpływają na funkcjonowanie i rozwój firmy. Wyciągnięte wnioski mogą sprowokować do zmiany mentalności w obrębie kultury pracy, a nowe procesy, jak elastyczny czas pracy dla wielu organizacji możliwe, że stanie się elementem codzienności. Nowym standardem.

Mimo obecnych trudności warto przystosować biuro do nowych wyzwań, ponieważ inwestycja w lojalnych i zaangażowanych ludzi po prostu się opłaca, a każdy gest wykonany w kierunku stworzenia przyjaznej przestrzeni biura zaprocentuje nie tylko lepszym samopoczuciem pracowników, ale i bardziej efektywną pracą.

 

Szukasz odpowiednich rozwiązań?
Jesteśmy do Twojej dyspozycji.

Potrzebujesz szczegółowej oferty? Chciałbyś dowiedzieć się więcej o naszych produktach i usługach? Napisz do nas.

skontaktuj się z nami